Clay Apenouvon

Clay Apenouvon creates works with material and objects, often jet-black and heaving massive bundles of black plastic and rope. Often the substances cover entire spaces, commenting on the invisibility of black artists. Art is a cure, a way to express, and he utilizes his practice as an outlet for his past personal suffering. His material choice emphasizes the scarcity of typical artistic supplies compared to the myriad of waste products, particularly cardboard and packaging. 

Leveraging installation as his mode of presenting, his recent series, “Plastic Attack”raises awareness of the danger plastic poses globally. Apenouvon seeks to express the “fatal beauty” of plastic by portraying a foreseen disaster. 

Clay Apenouvon lives and works in Aubervilliers (France) and Lomé (Togo).

Main Exhibitions

2017
• Film noir, L’Eruption, Festival de la memoria 2017, MAV Museum Ercolano, curator : Janine Gaëlle DIEUDJI. Italty
• 1:54, African Contemporary Art fair London.
• Africa Now, Le jour qui vient, curator : Marie-Ann Yemsi, Galerie des Galeries, Paris, France.
• Black History month Florence, Film Noir, danse de survie. Le Murate, Florence, Italy.

2016
• Film Noir, Mariane Ibrahim Gallery, Seattle, USA Seattle Art Fair, 2016, Seattle USA.
• Proserpina, Téatro del Opera di Roma, in collaboration, artistic direction: Valentina Carrasco. Roma Italy.
• Cape Town Art Fair 2016, Cape Town, South Africa.
• 1:54 Art Fair New York 2016, New York, USA.

2015
• COP 21 à Saint Merry, Film noir de Lampedusa, Eglise Saint Merry Paris, France.
• Remember to come back, Mariane Ibrahim Gallery, Seattle, USA.
• 154 Art Fair London, Film noir dans un cadre doré, Somerset House, London, UK.
• Visibles/invisibles, Film noir de Lampedusa, curator : Olivier Sultan, Fondation Blachère, Apt, France.

2014
• Plastic attack Monument, 9th edition of Cahors Juin Jardin Festival, Cahors, France.
• L’Art d’en rire, Takeaway, Installation at the Futuroscope Poitiers, France.
• PPO Plastique Particle Observation, Plastic attack, le ver est dans le fruit. ES PACE GT au MundArt, Marseille, France.


2013
• Abiko International Open-air art Exhibition 2013, Plastic Attack, Installation & Sculpture Abiko, Japan.

2012
• Plastic attack 5, installation at the Futuroscope, Poitiers, France.

2011
• Fresh Winds, The international Art Biennale in Gardur. Installation Plastic Attack #1, résidence. Gardur, Island.
• Balade en Yvelynes, Street Art Session 2011, Centre Culturel ECM Le Chaplin, installations Plastic Attack, en fragments, dans les rues du Val Fourré, Mantes la Jolie, France

2007
• Afrique en Yvelines, Homme-age au centre Culturel ECM le Chaplin. In collaboration with Jules Wokam. France.

2005
• Carton en carton sur carton. Une exposition de peinture tout en cartons d’emballages. Atelier Kao, rue de la Commines Paris, France.

Rencontre dans l'atelier de l'artiste franco-togolais Clay Apenouvon autour de son oeuvre plastique

Louise Thurin pour Artskop

Après plusieurs années passées au sein d’ateliers de peinture, graphisme et sérigraphie, Clay Apenouvon, né en 1970 à Lomé, quitte le pays de ses parents pour s’établir en banlieue parisienne. En 2006, l’artiste se fait remarquer par une performance à l’ouverture de la FIAC Paris. Quatorze ans plus tard, Artskop3437 le rencontre pour échanger sur le chemin parcouru – de son projet Plastic Attack au succès d’ARTParis 2020.

« Mon noir est un noir plastique, un noir pétrole – un pétrole Total. C’est un noir total, un noir brut. »

Lire plus: https://www.artskop.com/artmedia/fr/or-noir-total-entretien-clay-apenouvon/


Using Format